Lidé spolu komunikují již od pradávna. Vývoj mezilidské komunikace je úzce spjat zejména s technologickými inovacemi. Dějiny komunikace a médií se periodizují na základě nejrůznějších kritérií. Nejčastějším kritériem bývá především druh převládajícího média, jež lidé využívali k vzájemnému dorozumívání se. Různí autoři nám tak poskytují různé periodizace, z nichž mezi nejvýznamnější patří:
Melvin DeFleur a Sandra Ball-Rokeach: periodizace podle převládajícího média
- epocha znamení a signálů (počátek v protohumánní fázi vývoje člověka)
- epocha mluvení a jazyka (počátek před 90–40 tisíci lety, kdy vznikají první jazyky)
- epocha psaní (počátek před 5 tisíci lety, sdělení však bylo zpočátku většinou fixováno ke svému místu, jednoduché texty se kupříkladu tesaly do skály)
- epocha tisku (v polovině 15. století vynalezl Gutenberg tiskařský lis s vyměnitelnými literami)
- epocha masové komunikace (na počátku této etapy existují dva odlišné názory, někteří za něj považují počátek 19. století, kdy došlo k masovému rozšíření tisku, jiní zase počátek 20. století, kdy byl objeven a rozšířen film a následně i další vysílací média)
- epocha počítačů (konec 20. století, zejména rozšíření internetu, současnost)
Marshal McLuhan: periodizace podle převládajícího média
- orální kmenová kultura (svět ucha) – převládajícím médiem je řeč
- období psané kultury (svět oka) – vynálezem fonetické abecedy je orální kultura nahrazována vizuálním vnímáním; hlavním smyslem se stal zrak
- Gutenbergova galaxie – vynález knihtisku (1450) proměňuje společnost; kniha se stává prvním masovým výrobkem, přičemž s knihtiskem začíná standardizace (tisíce kopií) a kultura konzumenství
- Marconiho galaxie – období elektronických médií začíná vynálezem telegrafu; symbolem tohoto období je televize (sluchová i zraková zároveň)
- Gatesova galaxie – digitální média, počítačové sítě a telekomunikační spojení
Neil Postman: doplňuje periodizaci dle dominantního média úvahou o vlivu médií na intelektuální schopnosti (tzn. že dle užívaného média se rozvíjí určitá stránka intelektu)
- v orální kultuře je nejvíce využita paměť
- v období knihtisku vysvětlování (přesvědčování) a racionální argumentace
- v období vizuálních médií (tedy hlavně televize) je vnímání povrchní a těkavé, nevyžaduje intelektuální schopnosti
Literatura:
Jirák, J., Köpplová, B.: Masová média, Praha, Portál, 2009 (s. 46-68)
McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace, Praha, Portál, 2002 (s. 33-43)