Zachování současného stavu ve společnosti je pravděpodobně nejzřejmějším úkolem médií vůbec. Už jen fakt, že jakákoli informace ve zprávách je v první řadě zajímavost, následně potenciálně využitelná informace a zatřetí je to nejhlubší potvrzení o stavu světa. Zisk v tomto procesu je součástí reality, existence (média). Médium jako prostředek i majetek, kromě snahy o zisk, musí sledovat i cíl svého majitele, který by si asi těžko přál destabilizaci systému, ve kterém ekonomicky prosperuje. Velký zájem o regulaci médií, ať už ze strany politiků, zákonodárců, občanských sdružení proti sexualitě a násilí ve veřejnoprávních médiích, nákupu vysílacích časů firmami za účelem reklamy nebo jiných, je jasným důkazem, že média mají v dnešní době velký vliv na společnost a jedince, na formování veřejného mínění. Nicméně tento vliv není možné izolovat od jiných vlivů sociálního prostředí. Jsou úzce propojeny s jinými oblastmi našeho života. Ovlivňují naše chování a prožívání. Jejich manipulace spočívá v našem přizpůsobování se unifikovanému myšlení a požadavkům, protože hodnoty, které nám poskytují média, se nám zdají přirozené, samozřejmé a obecně rozumné. Nakolik necháme média měnit naše názory, postoje, pocity zda řízení, záleží jen na naší aktivitě a ochotě kriticky zhodnocovat získané informace.
Média naplňují řadu funkcí, které od nich jejich publikace očekávají. Jejich nejlepší rozbor v tomto případě poskytuje Denis McQuail, který rozlišuje tyto funkce médií:
Je však třeba si uvědomit, že ve všech případech naplňování těchto funkcí se výrobci různých mediálních obsahů prostřednictvím médií snaží dosáhnout výsledku, který je souhlasný s jejich zájmy. Média tak slouží jako prostředek sociální kontroly a ovlivňují i rozvoj společnosti. Je zaznamenáno na základě pozorování rozvojových zemí, že média nejen korespondují aktuální stav rozvoje dané společnosti, ale zároveň i na tento vývoj ovlivňují. Mají dopad na sociální, hospodářský, kulturní rozvoj a na vzrůst životní úrovně obyvatelstva. (dokumenty, zprávy, reklamy…). Média jsou tedy zároveň prostředkem pro společenskou kontrolu a zvyšují tlak na odpovědnost orgánů správy země a politickou elitu. Jsou podstatným názorotvorným činitelem každé společnosti, přičemž politická scéna v rozvinuté společnosti musí počítat s tlakem médií. V zemích, kde jsou média pod kontrolou vlády, jsou důležitým nástrojem v šíření idejí vládnoucí elity mezi masy obyvatelstva. Média jsou tím pádem jedním z klíčových odvětví, nad kterými musí daný režim získat kontrolu.
Jedním z mála nepopiratelných účinků rozvoje nových komunikačních technologií a globalizace je tendence k internacionalizaci masové komunikace, která má výrazné kulturní souvislosti. Stále častěji se diskutuje o vytváření globální mediální kultury a možných dopadů na jednotlivé národní kultury. Posun k této tzv. globální mediální kultuře podmiňuje několik navzájem zkombinovaných faktorů. Mezi jedny z nejvýznamnějších, které si zaslouží značnou pozornost, patří mohutný nárůst schopnosti přenášet zvuky a pohyblivé obrazy za nízkou cenu přes hranice států a do celého světa, dále schopnost překračovat časové a prostorové bariéry a konečně vznik globálních mediálních trhů, které poskytují globalizaci organizační rámec a potřebnou hybnou sílu. Kulturní dopady globalizačních trendů v masmediální oblasti začínají být zajímavými především v momentě, kdy dochází k šíření jistého druhu medializovaného kulturního obsahu a jeho potencionální účinek pro přijímající kulturu. Pokud je určitý odkaz nabízen na nadnárodní úrovni, musí být srozumitelný širokému spektru přijímajícího publika. V tomto spektru jsou zahrnuty nejrůznější kulturní okruhy, které se vyznačují odlišnými hodnotovými systémy, životními zkušenostmi a postoji. Hodnocení dopadu globálního mediálního toku na různé lokální kultury je však samo o sobě mnohem náročnější a komplikovanější v důsledku odlišné interpretace mediálního odkazu jednotlivými kulturami. Pokud je nějaký obsah odkazu například pochopen jako potenciální hrozba nebo propaganda, může mu být záměrně kladen odpor s cílem takové propagandě nepodlehnout. Teoretické úvahy o kulturním dopadu mezinárodního toku informací se od sebe liší hlavně podle toho, jaké hodnoty jednotlivé přístupy respektují a na které se zaměřují. V zásadě je můžeme rozdělit na ty, které probíhající procesy globalizace podporují a na ty, které globalizaci kritizují. Pozitivní hodnocení globalizace médií vychází z představy, že masová komunikace může být hybnou silou, která pomáhá šířit myšlenky demokracie a moderního způsobu života. Tato první skupina zdůrazňuje, že globalizace masmédií vede k rozšíření možností vzájemného sdílení informací, bezmezné komunikace, rozvoje globálního obchodu. Globalizaci médií je však možné spojovat i s potenciálním kulturním obohacením, které s sebou přináší, a to především při snaze vytisknout xenofobii, nacionalismus a etnocentrismus v relativně uzavřených společnostech.
Média se tedy významným způsobem podílejí na formování nejrůznějších projevů kultury dané společnosti, protože dokážou nabídnout stejné sdělení velkému počtu příjemců. Masovost obsahů nabízených médii vedla k formulování představy, že se média podílejí na konstituování svébytného typu kulturních projevů – na vzniku tzv. masové kultury, která je považována za druhotný produkt průmyslové revoluce spolu s industrializací a urbanizací.
Časová dotace:
Pomůcky: –
Cíle:
Žáci se rozdělí do skupin. Každá skupina si představí, že je na čele společnosti ovládající několik médií. Jakým způsobem byste se snažili ovlivňovat celospolečenské a kulturní dění? Případně vytvářet stabilitu, působit na politiku, sport, apod. Výsledky prezentace každá skupinky zapíše učitel na tabuli. Žáci zkusí označit, jaké působení je jednodušší a jaké težší.
Jirák, J.; Kӧpplová, B.: Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace, Portál, Praha, 2003,str. 56.
McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace, Portál, Praha, 2007, str. 143.
Stuchlík, J.: Globalizace a média. In:Lehmannová Z. Aktuální otázky globalizace, Oeconomica, Praha, 2003, s.376.
McLuhan, H. M.: Jak rozumět médiím: extenze člověka, Odeon, Praha, 1991.
MediaGram created with by Amelisoft s.r.o. © 2024