Etický kodex je dokument, jehož obsahem jsou pravidla práce v jednotlivých profesích či organizacích. Mají jej kupříkladu lékaři, právníci, žurnalisté… Souhrn psaných i nepsaných norem, jež se uplatňují v žurnalistice, je označován jako žurnalistická etika. Ta má své kořeny v 19. století, kdy se začalo na tisk pro jeho nedostatečnou míru zodpovědnosti nahlížet skepticky. V té době se totiž velmi rozmáhal úpadkový typ novinářství, tzv. žlutá žurnalistika (yellow press), tedy bulvární tisk a neetické novinářské postupy. Noviny té doby se pouze honily za senzacemi, sklandály a upadala úroveň informování. 20. století na to poté reagovalo vznikem různých opatření. V roce 1918 vyšla ve Francii Charta novináře a v roce 1926 v USA Etický profesní kodex.
V roce 1947 položila americká Komise pro svobodu tisku základ teorie společenské odpovědnosti, ke které by se dle ní tisk měl přihlásit a dle které by měl jednat. Jako hlavní zásady pro chování odpovědného tisku byly stanoveny:
Společenské odpovědnosti by mělo být dosaženo sebekontrolou, nikoli vládními opatřeními. Představa o odpovědném fungování tisku korespondovala s profesními nároky, jež jsou zahrnuty v etických kodexech.
V roce 1954 vzniká Mezinárodní federace novinářů.
Z principů společenské odpovědnosti vychází koncepce médií veřejné služby (v naší zemi Česká televize, Český rozhlas a Česká tisková kancelář). Tato média mají poskytovat službu veřejnosti, naplňovat její očekávání a jednat ve veřejném zájmu.
Hlavní zásady etických kodexů: pravda a přesnost, nestrannost a nepředpojatost, respekt soukromí jednotlivce, nezávislost na parciálních zájmech, odpovědnost ke společnosti a veřejnému blahu, odpovědnost vůči zákonu, slušenost a dobrý vkus
V České republice byl Etický kodex novináře přijat valnou hromadou Syndikátu novinářů ČR dne 18. 6. 1998 a aktualizován 25. 11. 1999. Je závazný pro všechny členy Syndikátu novinářů ČR (dobrovolné profesní sdružení novinářů) a k jeho dobrovolnému dodržování byli vyzváni všichni čeští i moravští novináři.
Časová dotace: –
Pomůcky: –
Žáci se rozdělí do dvou skupin. Jedna skupina bude zastupovat „seriózní“ médium, druhá skupina bulvární médium. Obě skupiny dostanou za úkol představit svojí titulní stranu k zítřejšímu vydání periodika. Témata, jejich prezentace a text jsou libovolné. Žáci mohou využít svojí kreativitu s jedinou podmínkou, a to že seriózní médium při sestavování své titulní strany dodržuje etické kodexy a bulvární médium k etickým kodexům nepřihlíží. Po dokončení obě skupiny o výsledné podobě diskutují a definují rozdíly.
Časová dotace: 45 minut
Pomůcky: ukázka kontroverzní reklamy
Cíle úkolu:
Po zhlédnutí reklamy učitel zahájí brainstorming. Učitel zapisuje na tabuli, co se studentům na reklamách líbilo a co ne. Poté se učitel zeptá, co se studentům v reklamách obecně nelíbí a zdali by měla pro reklamy platit nějaká omezení (případně jaká).
Otázky pro brainstorming:
Učitel seznámí žáky s Radou pro reklamu (www.rpr.cz) a s kodexem reklamy (www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php).
Vaculíková, K., Práva a povinnosti žurnalisty v kontextu novinářské etiky. Bakalářská práce. Brno. 2011
http://www.syndikat-novinaru.cz/etika/
Studentské video (Ne)etické reklamy:
MediaGram created with by Amelisoft s.r.o. © 2024